wtorek, 15 stycznia 2013 roku
Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne zaprasza na otwarcie wystawy fotografii Aleksandry Twardowskiej pt. „Półka samotności”.
Jest to bardzo osobisty projekt, do którego jedną z inspiracji był tekst „Poematu o lalce”. Projekt odwołuje się do intymnych przeżyć autorki i opowiada o ciągłej i nieuchronnej obecności wspomnień.

Półka samotności to wystawa dyplomowa Szkoły Kreatywnej Fotografii. Stanowi ją cykl 13 prac w formatach 100x70 cm oraz 100x100cm wykonanych techniką emulsji fotograficznej, wywoływanych stykowo na papierze akwarelowym.

Wernisaż odbędzie się 25 stycznia 2013 roku /piątek/ o godzinie 16:00 w Galerii Fotografii "Ratusz"

***

Aleksandra Katarzyna Twardowska - urodzona 30 marca 1989 roku w Zamościu.
Absolwentka Liceum Plastycznego im. Bernarda Morando w Zamościu. Absolwentka Szkoły Kreatywnej Fotografii w Krakowie. Licencjat na kierunku Grafika, Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Obecnie studentka studiów magisterskich na kierunku Grafika, Wydziału Sztuki UP.
Pierwsze spotkania z fotografią zawdzięcza warsztatom fotograficznym w Młodzieżowej Pracowni Fotografii "Negatyw" w Zamościu, prowadzonej przez pana Andrzeja Pogudza.
Pasjonuje się fotografią, grafiką, oraz multimediami.



czwartek, 27 grudnia 2012 roku
Rok 2012 był dla Zamojskiego Towarzystwa Fotograficznego jednym z najważniejszych od wielu lat. Na ten rok także przypadała organizacja XXIII edycji Ogólnopolskiego Biennale Fotografii Zabytki. Oba twory, zaistniały w roku, w którym miał kończyć się świat, w zmienionej formule. Po 50 latach zmienił się prezes ZTF-u, a po 22 edycjach przyszła pora na zmianę formuły Biennale. Wspólny mianownik był oczywisty. Przewodniczącym jury został, dzisiaj już honorowy prezes Towarzystwa, Stanisław Orłowski, który nawiasem mówiąc przewodniczył obradom jury wszystkich poprzednich edycji Zabytków.
Bieżąca edycja nosiła tytuł Zabytki w krajobrazie, a najlepsze prace, możemy właśnie oglądać w Galerii Fotografii Ratusz w Zamościu. Jury zdecydowało się wybrać 37 fotografii 27 autorów spośród 268 prac nadesłanych przez 58 fotografów z całego kraju.
Tytuł XXIII edycji Biennale dawał duże pole do popisu, zarówno fotografom przyrody, jak i fotografom zabytków. Ten jakże otwarty temat był również atrakcyjny dla pozostałych miłośników fotografii. Zaowocowało to sporą ilością nadesłanych zdjęć.
Podczas otwarcia wystawy, które odbyło się 14 grudnia, przybyli goście zgodnie komentowali, że to bardzo dobra wystawa. O kulisach pracy w jury nie będę w tym miejscu pisał jednakże z pełną stanowczością i odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że wypadkowa jest naprawdę bardzo dobra.
Fotografie Janusza Wojcieszaka z Ruinami na czele stanowią kwintesencje klasycznego podejścia do tematu. Książkowo skomponowane z nienaganną ekspozycją, ale co najważniejsze nie pozbawione dobrego smaku. Wspominane zwycięskie Ruiny znakomicie tego dowodzą. Bardzo mocny zestaw nadesłał także Piotr Wiktor Węcławski, a jego Ołyka 1 od początku była w gronie faworytów. Konwencja jaką wybrał autor, dodatkowo świetnie użyta, na długo zapada w pamięci. Odrobinę inne podejście do tematu dostrzec można w pracy Tomasza Okoniewskiego pt. Chwila… Praca, za którą autor otrzymał III nagrodę równie dobrze mogłaby był fragmentem reportażu, a nawet dokumentu. Niebanalny kadr i tajemniczy klimat wywołany światłem czy też obróbką (ale to przecież nie jest ważne) przykuwają uwagę widza na długo. Wyróżniona Dyplomem ZTF-u Alicja Przybyszowska prezentuje znowu bardziej klasyczną interpretację. Trzeba jednak przyznać, że nastrój na jej fotografiach jest iście bajkowy, a na szczególną uwagę – poza wyróżnioną pracą – zasługuje fotografia zatytułowana Zjawa. To przykład artystycznego mistrzostwa!
Poza nagrodzonymi i wyróżnionymi zdecydowanie muszę wspomnieć o Aleksandrze Twardowskiej. Jej zestaw był także niezmiernie ciekawy. Autorka zaproponowała nam montaże, z których najbardziej do gustu jury przypadł Krajobraz dzieciństwa. Krajobraz, który sam w sobie jest zabytkiem, a może zabytek, który jest lub był krajobrazem dla zamościanki. Praca naprawdę imponująca.
Wystawa pokonkursowa, jak każda ekspozycja zbiorowa, ma i będzie miała punkty lepsze i mniej dobre. Zjawisko to nieobce jest jednak również wystawom indywidualnym. Nie doszukiwałbym się więc tutaj żadnych wyjątków, a wracając do początku tekstu, wręcz przeciwnie – uważam ją za bardzo dobrą, ze względu na niemałą ilość bardzo dobrych fotografii.
Rok 2013 będzie dla Zamojskiego Towarzystwa Fotograficznego równie ważny jak 2012, a jeśli będzie nie gorszy niż ten mijający, to nie będzie tak źle. Oby dobra „zabytkowa” ekspozycja  stanowiła równie dobrą wróżbę, ponieważ kończy ona rok w Ratuszu i rozpoczyna następny.

Wojciech Kapuściński


***

Wystawę pokonkursową XXXIII Ogólnopolskiego Biennale Fotografii Zabytki w krajobrazie można oglądać codziennie do końca stycznia 2013 roku, w Galerii Fotografii Ratusz.


sobota, 8 grudnia 2012 roku
Bieżąca edycja Ogólnopolskiego Biennale Fotografii Zabytki to „zabytki w krajobrazie”, a więc 14 grudnia o godzinie 16:00 w Galerii Fotografii „Ratusz” podczas uroczystego podsumowania konkursu, wręczenia nagród oraz otwarcia wystawy pokonkursowej, nie może zabraknąć żadnego miłośnika zabytków, przyrody ani tym bardziej fotografii.
Każdy, komu bliska jest historia, architektura, przyroda, krajobraz i fotografia powinien tego dnia wybrać się do „Ratusza”!

Zapraszamy!

Galeria Fotografii „Ratusz”, Rynek Wielki 13, 14 grudnia 2012 roku, godz. 16:00

Wystawa czynna będzie do 31 stycznia 2013 roku.
środa, 5 grudnia 2012 roku
W XXIII edycji Ogólnopolskiego Biennale Fotografii „Zabytki” wzięło udział  58 autorów z całej Polski. Autorzy nadesłali łącznie 268 fotografii.
27 listopada 2012 roku JURY w składzie:
Stanisław Orłowski     – ZPAF – przewodniczący JURY;
Wiesław Lipiec     – ZPFP – członek JURY;
Henryk Szkutnik     – Muzeum Zamojskie – członek JURY oraz
Wojciech Kapuściński – ZTF – członek JURY postanowiło przyznać:
I nagrodę – Januszowi Wojcieszakowi za pracę pod tytułem Ruiny;
II nagrodę – Piotrowi Wiktorowi Węcławskiemu za pracę pod tytułem Ołyka I;
III nagrodę – Tomaszowi Okoniewskiemu za pracę pod tytułem Chwila…
oraz wyróżnienie Dyplom Zamojskiego Towarzystwa Fotograficznego Alicji Przybyszowskiej za pracę pod tytułem Za kurtyną mgieł.

Jednocześnie JURY postanowiło zakwalifikować na wystawę pokonkursową łącznie 37 fotografii 27 autorów:

1.    Janusz Wojcieszak, Ruiny I NAGRODA
2.    Piotr Wiktor Węcławski, Ołyka1 II NAGRODA
3.    Tomasz Okoniewski, Chwila… III NAGRODA

4.    Alicja Przybyszowska, Za kurtyną mgieł DYPLOM ZTF

5.    Wojciech Domagała, Złota Góra AKCEPTACJA
6.    Adam Falkowski, Zamek w Niedzicy AKCEPTACJA
7.    Irena Gałuszka, Chata z 1888 r AKCEPTACJA
8.    Irena Galuszka, Baba  AKCEPTACJA
9.    Kornelia Głowacka-Wof, Na tafli wody 03 AKCEPTACJA
10.    Kornelia Głowacka-Wof, Na tafli wody 04 AKCEPTACJA
11.    Piotr Grochala, Kapliczka03 AKCEPTACJA
12.    Amadeusz Jackiewicz, Zamek w Cisach nr 5 AKCEPTACJA
13.    Artur Jastrzębski, Bobolice 3 AKCEPTACJA
14.    Tomasz Juszkiewicz, Natalin II  AKCEPTACJA
15.    Tomasz Juszkiewicz, Spissky hrad 03 AKCEPTACJA
16.    Katarzyna Konior, Kościoły Krakowa AKCEPTACJA
17.    Iwona Lisowska,  Anlage Sud Schron Kolejowy… AKCEPTACJA
18.    Marek Majerczak, Warownie Graniczne 02 AKCEPTACJA
19.    Tomasz Michalski, Werchrackie lato AKCEPTACJA
20.    Grzegorz Piaskowski, Iluminacje płockich zabytków AKCEPTACJA
21.    Alicja Przybyszowska, Pamiątka przeszłości AKCEPTACJA
22.    Alicja Przybyszowska, Zjawa AKCEPTACJA
23.    Jadwiga Rejnisz, Między Jasiem i Małgosią AKCEPTACJA
24.    Marek Ryś, Panorama Trzeszczany  AKCEPTACJA
25.    Michał Skałba, Pośród gwiazd AKCEPTACJA
26.    Bogdan Szadowski, Blisko Boga AKCEPTACJA
27.    Bogdan Szadowski, Gdzieś na wschodzie AKCEPTACJA
28.    Jacek Świętochowski, Cerkiew 01 AKCEPTACJA
29.    Andrzej Topczewski, Cerkiewne  uroczysko AKCEPTACJA
30.    Radosław Trzciński, Dwór na wzgórzu 2 AKCEPTACJA
31.    Aleksandra Twardowska, Krajobraz Dzieciństwa AKCEPTACJA
32.    Piotr Wiktor Węcławski, Krzemieniec-1 AKCEPTACJA
33.    Piotr Wiktor Węcławski, Krzemieniec-2 AKCEPTACJA
34.    Janusz Wojcieszak, Jesień AKCEPTACJA
35.    Janusz Wojcieszak, Poranna mgła AKCEPTACJA
36.    Anna Worowska, Cerkiew w Supraślu 03 AKCEPTACJA
37.    Mieczysław Wroński, Zapomniane sacrum_05 AKCEPTACJA

Osobom nagrodzonym, wyróżnionym i uczestnikom wystawy pokonkursowej serdecznie gratulujemy!
Wszystkim autorom dziękujemy za udział i zapraszamy do uczestnictwa w kolejnej edycji Biennale.

Zapraszamy na otwarcie wystawy pokonkursowej, które odbędzie się 14 grudnia 2012 roku
o godzinie 16:00 w Galerii Fotografii Ratusz (Rynek Wielki13) w Zamościu.
Przyjazd na koszt własny.
niedziela, 18 listopada 2012 roku
W zamojskiej Galerii Fotografii Ratusz oglądać możemy wystawę Michała Dąbrowskiego „Ślad na ścianie”.
O projekcie podczas wernisażu opowiadał sam autor i muszę przyznać, że nie przypominam sobie otwarcia, podczas którego jakikolwiek autor mówiłby choćby w połowie tak długo jak Dąbrowski.
Mogliśmy dowiedzieć się, że u podstaw projektu leży między innymi „album rodzinny”, ale także opowiadanie Virginii Woolf „Ślad na ścianie”. Chociaż, nie tylko…
Autor uchylił rąbka tajemnicy i zdradził jak na przykład można interpretować pracę przedstawiającą drogę usłaną kamieniami prowadzącą do wody. Michał Dąbrowski przypomniał, że Virginia Woolf popełniła samobójstwo rzucając się do wody. Przy czym chcąc być pewną skuteczności swego czynu wypełniła kieszenie kamieniami. Z drugiej strony młody fotograf nie chciał nikogo ograniczać podkreślając, że interpretacji może być wiele. Dla mnie ta sama droga ukazuję czynność zgoła odmienną. Przecież każdy z nas „wyszedł” z wody!
Obrazy Michała Dąbrowskiego pokazują różne miejsca i przedmioty. Tytułowy ślad na ścianie, który mógłby być gwoździem, śladem po gwoździu, a może jeszcze czymś innym okazuje się po chwili tworem zgoła odmiennym niż początkowo sądzimy.
Nie jest to wystawa, którą można zobaczyć w pośpiechu. Nie oczekujmy łatwego rozwiązania. Autor angażuje widza, zmusza do uwagi, aktywnego odbioru, gra z odbiorcą. Trzeba poświęcić tej fotografii trochę czasu, ale odwdzięcza się z nawiązką. Na długo „Ślad na ścianie” odbił mi się w głowie. Wciąż, kiedy do niego wracam ogarnia mnie przyjemny i refleksyjny nastrój. Wielość symboliki
i niejednoznaczność interpretacji pozwala na swego rodzaju podróże, a nawet retrospekcje.
Zwraca uwagę bardzo duża dojrzałość młodego artysty i bardzo konceptualne, analityczne podejście do projektu. Pozwala to na uzasadnione nadzieje na kolejne dobre projekty. Ja się nie mogę doczekać.

Wojciech Kapuściński


Michał Dąbrowski, „Ślad na ścianie” – Galeria Fotografii Ratusz, 09.11.2012-12.12.2012

***

Michał Dąbrowski współpracował m.in. z Helsińską Fundacja Praw Człowieka, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych Ę, magazynem Kino, Teatrem Ochoty, magazynem PDF, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Fotopolis.pl oraz Fundacją Form i Kształtów. Ma na koncie wyróżnienia i udziały
w międzynarodowych konkursach i festiwalach fotograficznych oraz wystawy w TVP, Muzeum Kultury Białoruskiej czy w Bunkrze Sztuki.


czwartek, 25 października 2012 roku
Już niebawem w zamojskiej Galerii Fotografii Ratusz oglądać będziemy mogli „Ślad na ścianie” Michała Dąbrowskiego.
Dokładnie, 9 listopada o godzinie 16:00 odbędzie się wernisaż z udziałem autora. Serdecznie zapraszamy!

O samym projekcie na stronie Michała Dąbrowskiego przeczytać możemy, że „Ślad na ścianie” jest zaburzeniem równowagi, przeszkodą na czystej, gładkiej powierzchni.
Autor pisze, że wykonanie nowych zdjęć dotyczących przeszłości nie jest możliwe, że stworzenie zapisu chwili, która wydarzyła się kiedyś jest śmiercią rzeczy lub osoby fotografowanej, swoistym podsumowaniem.
Przedstawione przez Dąbrowskiego wspomnienia zostały przepuszczone przez „katalizator pamięci”. Poprzez utrwalenie, pozbawiono je przeszłości i przyszłości; uśmiercono. Równocześnie zapewniono im życie tak długie, jak życie ich fotografii.
Autor, jak sam to opisuje, udokumentował fragmenty pamięci przy pomocy medium, które samo w sobie jest ulotne.

Michał Dąbrowski współpracował m.in. z Helsińską Fundacja Praw Człowieka, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych Ę, magazynem Kino, Teatrem Ochoty, magazynem PDF, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Fotopolis.pl oraz Fundacją Form i Kształtów. Ma na koncie wyróżnienia i udziały w międzynarodowych konkursach i festiwalach fotograficznych oraz wystawy w TVP, Muzeum Kultury Białoruskiej czy w Bunkrze Sztuki.
wtorek, 9 października 2012 roku
W dalszym ciągu w naszej galerii możemy oglądać Przewodników dusz Marty Rosolskiej. Prezentujemy krótką fotorelację z wernisażu. Kto nie był - niech żałuje, a kto był - będzie miał okazję do refleksji.
Autorem zdjęć jest Rafał Maśny.
piątek, 5 października 2012 roku
Republika Tuwy staje się coraz bardziej znana, a w niektórych miejscach nawet popularna. Swoją cegiełkę, niemałą moim zdaniem, dołożyła do tego Marta Rosolska. Część projektu poświęconego tuwińskim szamanom możemy właśnie oglądać w Galerii Fotografii Ratusz w Zamościu. Autorka przez 3 dni pracowała z autentycznymi szamanami z Tuwy, ukazując ich podczas tradycyjnych rytuałów z bębnem.
Nie sposób nie zauważyć ogromnych rozmiarów prac, ale to nie jest jedyna uderzająca strona ekspozycji. Autentyczności jaka wręcz krzyczy z tych ogromnych fotografii, również nie można pominąć. Realizm, uwieczniony moment i hipnotyzująca mimika to najczęstsze z wyrażeń jakie dało się słyszeć podczas wernisażu.
Gdyby autorka sama się nie przyznała, nie przypuszczałbym, że zdjęcia były zrobione w naszym kraju! Niezwykle naturalne portrety sprawiły, że założyłem iż wykonane są we własnym środowisku szamanów. Marta Rosolska odsłoniła kulisy powstawania prac. Nie ukrywała także ingerencji w obróbkę, ale w najmniejszym stopniu nie deprecjonuje to wystawy – zaprezentowane fotografie bronią się w każdym calu! W każdym z wielu swoich cali!
Wystawa świetnie dowodzi – pamiętając oczywiście, że jest to tylko fragment całego projektu oraz mając świadomość ograniczeń ekspozycyjnych naszej galerii – że nie o ilość, a przede wszystkim o jakość, chodzi. Czasami wystarczy kilka lub kilkanaście prac aby przedstawić temat – jest oczywiście warunek, który musi w takiej sytuacji być spełniony – zestaw musi być po pierwsze przemyślany, a po drugie dobry.
Bieżący rok przyniósł nam w Zamościu kilka naprawdę fajnych wydarzeń fotograficznych. Przewodnicy dusz to kolejny taki przypadek. Ekspozycja posiadająca patronat National Geographic Polska w naszej Galerii to wydarzenie bez precedensu. Naprawdę szkoda, że po raz kolejny zabrakło przedstawicieli władz. Z pewnością dodałoby to rangi wydarzeniu i jeszcze bardziej podniosło prestiż.
Obecność i możliwość poznania autorki oraz wysłuchania wielu fotograficznych historii to była prawdziwa przyjemność. Chociażby dla takich przeżyć warto pojawiać się na wernisażach. Szkoda tylko, że tak wielu miłośników fotografii, ale także sztuki i kultury o tym nie pamięta.
Może następnym razem? Radzę – bo czasu cofnąć się nie da – a kto nie był, naprawdę ma czego żałować!

niedziela, 23 września 2012 roku

Jesień w zamojskiej galerii fotografii Ratusz zacznie się bardzo atrakcyjnie. Będziemy mieli przyjemność zobaczyć część projektu pt. „Przewodnicy dusz” autorstwa Marty Rosolskiej.

Jest to kolekcja czarno-białych wielkoformatowych fotografii pokazujących szamanów z Tuwy podczas ich rytuałów z bębnami.

Wernisaż odbędzie się w piątek, 28 września o godzinie 17:00 w Galerii Fotografii Ratusz.

WYSTAWA POSIADA PATRONAT NATIONAL GEOGRAPHIC POLSKA!

Zapraszamy!

czwartek, 16 sierpnia 2012 roku
Kresowe strażnice to fotograficzna wędrówka honorowego prezesa Zamojskiego Towarzystwa Fotograficznego Stanisława Orłowskiego  po niemal dwudziestu różnych miejscowościach obronnych. Autor prawie dwa tygodnie wędrował odwiedzając dawne strażnice w Buczaczu, Brzeżanach, Chocimiu, Kamieńcu Podolskim, Krzemieńcu, Okopach św. Trójcy, Podhorcach, Zbarażu czy Żółkwi.
Podróż Stanisława ORłowskiego zdaje się być niezwykle sentymentalna, a zaprezentowane fotografie dobitnie tego dowodzą. Przedstawienie fotografii stonowanych, w sepii to jak podróż w czasie. Wędrujemy więc wspólnie z autorem dwojako - historycznie i fotograficznie. Zaprezentowana wystawa to ciekawa lekcja historii, ale i hostorii fotografii.
Zapraszamy, ponieważ wystawa czynna będzie jeszcze tylko przez dwa tygodnie!

Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne
już od ponad 55-ciu lat działa na rzecz kultury.
Od 2013 roku jest organizacją pożytku publicznego.

Przekazując nam 1% swojego podatku, pomagasz rozkręcać lokalną kulturę.

KRS 0000076428

75 1240 2816 1111 0010 4467 4192

Zamojskie Towarzystwo Fotograficzne
ul. Wyszyńskiego 28 a,
22-400 Zamość

NIP 922-243-27-33
Regon 950434444